NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
158 - (1910) حدثنا
محمد بن
عبدالرحمن بن
سهم الأنطاكي.
أخبرنا
عبدالله بن
المبارك عن
وهيب المكي،
عن عمر بن
محمد بن
المنكدر، عن
سمي، عن أبي
صالح، عن أبي
هريرة قال:
قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم (من مات
ولم يغز، ولم
يحدث به نفسه،
مات على شعبة
من نفاق).
قال ابن سهم:
قال عبدالله
بن المبارك:
فنرى أن ذلك
كان على عهد
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم.
[ش
(فنرى) بضم
النون. أي نظن.
وهذا الذي
قاله ابن المبارك
محتمل. وقد
قال غيره: إنه
عام. والمراد أن
من فعل هذا فقد
أشبه
المنافقين
المتخلفين عن
الجهاد، في
هذا الوصف.
فإن ترك
الجهاد أحد
شعب النفاق].
{158}
Bize Muhammed b.
Abdirrahman b. Sehmel-Antâki rivayet etti. (Dediki): bize Abdullah b. Mübarek Vüheyb
El Mekkîî'den, o da Ömer b. Muhammed b. El Münkedir'den, o da Sümeyy'den, o da
Ebû Salih'den, o da Ebû Hureyre'den naklen haber verdi. Ebû Hureyre şöyle
demiş. Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) :
«Bir kimse gaza etmeden ve
onu gönlünden geçirmeden ölürse nifakın bir şu'besi üzere ölür.» buyurdular.
İzah:
İbni Sehm şöyle dedi:
«Abdullah b. Mübarek: Zannederiz ki bu Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem): zamanına mahsus idi. Dedi.
Nevevi şunları
söylemiştir: «ibni Mübarek'in söylediği muhtemeldir. Ondan başkaları ise
hadisin âmm olduğunu söylemişlerdir. Maksat bunu yapan cihada gitmeyen
münafıklara benzer demektir. Çünkü cihadı terketmek nifakın dallarından
biridir.» Hadisi Şerif bir ibadete niyet edipte onu yapamadan ölen kimseye hiç
niyet etmeden ölen gibi zem teveccüh etmeyeceğine delildir. Bir namazı vaktinin
evvelinde kılmaya imkân varken vaktin sonuna doğru kılarım niyetiyle
geciktirerek kılmadan ölen kimse ile, haccetmek elinde iken onu gelecek
senelere tehir ederek haccetmeden ölen kimsenin günahkâr olup olamayacağı
hususunda ulema ihtilaf etmişlerdir.